نوشته شده توسط : Reza

حتما تا حالا پیش آمده که به فکر ایجاد یک سایت وردپرسی چند زبانه بیافتید. معمولا اکثر افراد، این کار را، کار دشواری تلقی میکنند در حالی که با در اختیار داشتن ابزار و پلاگین های مناسب، این کار اصلا دشوار نیست. مسترکد امروز تصمیم دارد چند پلاگین معتبر، مناسب و درست حسابی را برای چند زبانه کردن وبسایت وردپرسیتان به شما معرفی کند. از شما دعوت میکنم در ادامه ی این مطلب با همراه باشید.

چگونه سایت وردپرسی خود را چند زبانه کنیم؟

در ترجمه کردن وبسایتتان پیش از هر چیز لازم است با شیوه های انجام ترجمه کمی آشنایی داشته باشید و از پیش شیوه ی دلخواه خود را انتخاب کرده باشید تا بتوانید بر اساس شیوه ی دلخواهتان، افزونه ی مناسبی را نیز برای این کار انتخاب نمایید. شیوه های اصلی ترجمه یک وبسایت وردپرسی به زبان های دیگر به شرح زیر هستند :

ایجاد یک ورژن جداگانه از هر پست یا برگه به ازای هر زبان و ترجمه کردن پلاگین ها و پوسته به زبان های دلخواه و لینک کردن این ترجمه ها به یکدیگر.
ذخیره ی ترجمه های هر پست، درون خود آن پست.
مدیریت ترجمه ها در برگه ی ایجاد شده، به جای استفاده کردن از محتوای ارسال.
استفاده از سرویس های ترجمه ی اتوماتیک
استفاده از شبکه ی مالتی سایت وردپرس و اختصاص یک زبان به هر کدام از سایت های مجموعه و سپس انتخاب وبسایت دلخواه برای زبان دلخواه.
ایجاد وبسایت های کاملا جداگانه (چه به صورت سابدامین و چه به صورت دامنه های مجزا) و لینک کردن آنها صرفا از طریق پوسته ها.

چندزبانه کردن سایت وردپرسی

همانطور از توضیحات ارائه شده در پاراگراف قبل برداشت میشود، شیوه های ترجمه ی بسیار متنوعی برای انتخاب وجود دارد. هر یکی از این شیوه های مزایا و معایب خاص خود را دارد ولی به شخصه و بر اساس مطالعات خودم فکر میکنم بهترین شیوه همان ایجاد یک ورژن جداگانه از هر پست یا برگه به ازای هر زبان باشد. برای سبک و سنگین کردن مزایا و معایب هر یک از این روش ها توصیه میکنم سری به اینجا بزنید و از منابع رسمی وردپرس بهره بگیرید.

خوب حالا دیگر نوبت آن رسیده که به سراغ معرفی افزونه ها برویم.
افزونه Weglot

افزونه چند زبانه weglot برای وردپرس

Weglot Translate در توضیحات خود در صفحه رسمی اش در سایت وردپرس، خود را بهترین و ساده ترین افزونه چند زبانه کردن سایت های وردپرسی معرفی میکند. واقعیت این است که بسیاری افراد در این زمینه با این توضیحات هم عقیده هستند و ویگلات را افزونه ای قدرتمند در زمینه چندزبانه کردن سایت میدانند. در حال حاضر این افزونه به طور مرتب به روز رسانی میشود و امکانات گسترده ای را به کاربران ارائه میکند که به خوبی میتواند پاسخگوی نیازهای کاربران جهت چند زبانه کردن سایت هایشان باشد.

این افزونه به طور کامل با همه افزونه ها و قالب های وردپرسی استاندارد سازگار است و میتواند همه رشته های موجود در صفحات را ترجمه نماید. ویگلات در حال حاضر بیش از 60 زبان را پشتیبانی میکند و مدیریت همه زبانها و ترجمه ها در آن از طریق یک رابط کاربری واحد و متمرکز صورت میگیرد. این افزونه از لحاظ سئو نیز بهینه سازی شده و به هر یک از صفحات ترجمه شده، URL یکتا نسبت میدهد.

افزونه Weglot برای سایت های کوچک (کمتر از 2000 کلمه ترجمه و دارای یک زبان اضافی) به صورت رایگان قابل استفاده است اما اگر بخواهید در سایت های بزرگتر از آن بهره بگیرید، لازم است که کمی تا قسمتی هزینه کنید (!) و یکی از پلن های پریمیوم آن را تهیه کنید. با توجه به سادگی استفاده و وجود امکانات مناسب در صورتی قصد هزینه کردن در این زمینه را نداشته باشید، توصیه میشود که در سایت های کوچک و جمع و جور که دارای محتوای مختصری هستند از این افزونه بهره بگیرید.
افزونه Polylang

افزونه polylang افزونه چند زبانه کردن وردپرس

افزونه پلی لنگ دارای چند نسخه متفاوت است. نسخه رایگان آن که از طریق مخزن وردپرس در اختیار شما قرار میگیرد، تقریبا تمام امکانات عمومی مورد نیاز جهت ترجمه یک سایت را در اختیار شما قرار میدهد. این افزونه محدودیتی در تعداد زبانهای قابل ترجمه نداشته و همچنین از زبانهای راست به چپ / RTL نیز پشتیبانی میکند.

با استفاده از Polylang شما میتوانید نوشته ها، برگه ها، رسانه، دسته ها، برچسب ها، فهرست ها، ابزارک ها و … را به سادگی و به طور کامل ترجمه کنید. این افزونه از انواع post type ها، تاکسونومی های سفارشی، فید های RSS و به طور کلی هر نوع محتوایی که در وردپرس موجود باشد، پشتیبانی میکند. پلی لنگ به شما اجازه میدهد که زبان را بر اساس محتوا یا بر اساس کد زبان از طریق آدرس صفحه مشخص کنید. در این افزونه حتی امکان استفاده از سابدامین یا دامنه های جدا برای هر زبان نیز میسر است.

نکته ای که در مورد نسخه رایگان این افزونه وجود دارد این است که این نسخه از چندزبانه کردن ووکامرس پشتیبانی نمیکند و امکاناتی از قبیل پشتیبانی از افزونه ACF Pro، افزونه The Events Calendar و … را نیز در اختیار شما قرار نمیدهد. بنابراین اگر به چنین امکاناتی احتیاج داشته باشید، لازم است که به سراغ تهیه یکی از نسخه های غیر رایگان این افزونه بروید.
افزونه WPML

WPML یکی از محبوب ترین و حتی میشود گفت قوی ترین افزونه های چند زبانه کردن وبسایت است. اما خوب، از آنجایی که همیشه هر چقدر پول بدهیم آش میخوریم، این افزونه رایگان نیست و برای استفاده از آن میبایست حداقل سالی 29 دلار هزینه کنید. البته ورژن های دیگر این افزونه نیز موجودند که یکی سالیانه 39 دلار قیمت داشته و دیگری به صورت مادام العمر 195 دلار هزینه دارد.

بدیهی است که برای کسی که واقعا تصمیم داشته باشد یک پروژه ی قوی پیاده کرده و تحویل دهد، این افزونه انتخابی بی نظیر خواهد بود. یک نکته ی عالی درباره ی لایسنس های WPML این است که شما میتوانید آن را بر روی بی نهایت سایت استفاده کنید. یعنی یک بار میخرید و بی نهایت استفاده میکنید. خوب است، نه؟

معرفی افزونه ترجمه WPML

گرچه بهترین توضیحات درباره این پلاگین در ویدئوی معرفی رسمی آن (که در سایت خود افزونه قابل مشاهده است) ارائه میشود اما، ما هم اینجا چند خطی درباره این افزونه برایتان توضیح میدهیم.

ورژن پایه ی این افزونه شما را قادر میسازد که به سادگی زبانهای دلخواه خود را برای سایتتان انتخاب کرده و سپس ورژن زبان های مختلف را برای هر پست ایجاد کنید. زمانی که میخواهید یک زبان جدید به یک نوشته اضافه کنید، متن اصلی نوشته هم برای سادگی هرچه بیشتر برای شما نمایش داده خواهد شد. در عین حال با این ورژن قادر خواهید بود که منو ها، زمینه های دلخواه، برچسب ها و دسته بندی ها را نیز ترجمه کرده و بر اساس زبان مرورگر بازدید کننده، ورژن خاصی از وبسایت را به او ارائه دهید.
ورژن بعدی قدم فراتر گذاشته و امکان ترجمه ابزارک ها، پوسته ها و افزونه ها، مدیریت فروشگاه چند زبانه و به طور کلی هر چیز دیگری که باقی میماند را برایتان فراهم میکند. بنابراین با استفاده از این ورژن میتوانید با ترکیب وردپرس با ووکامرس یک فروشگاه درست و حسابی چند زبانه راه بیاندازید. (اگر گفتیم ووکامرس، بخاطر افزونه ای بود که WPML برای آن ارائه کرده)

خوشبختانه این افزونه همیشه و به صورت مرتب به روز رسانی میشود و با آخرین ورژن وردپرس همخوانی کامل دارد. اگر از لحاظ بودجه مشکلی ندارید، بدون شک این افزونه میتواند بهترین انتخاب شما باشد.
افزونه nLingual

nLingual افزونه ای کاملا رایگان است. یک مقداری هم از به روز رسانی ها عقب مانده ولی باز هم میتوان از آن با عنوان افزونه ای مفید و کاربردی یاد کرد.

معرفی افزونه nLingual

شیوه ای که nLingual در ترجمه استفاده میکند به این صورت است که برای هر پست، به ازای هر ترجمه، یک پست جداگانه ایجاد میکند و سپس آنها را به هم لینک میکند. این مسئله به شما کمک میکند که ترجمه ها را به سادگی مدیریت کرده و در صورت نیاز مدیریت هر ترجمه را به کاربری خاص بسپارید و به سادگی حتی زمینه های دلخواه خود را نیز به زبان مقصد ترجمه نمایید. یکی از امتیازهای دیگر این افزونه این است که به شما اجازه میدهد خودتان نحوه ی فراخوانی زبانها را نیز تعیین کنید. انتخاب هایی که در این زمینه دارید به شرح زیر هستند :

استفاده از ساب دومین – مثلا en.mrcode.ir
استفاده از پسوند مسیر – مثلا http://domain.com/en
استفاده از آرگومان های GET و POST – مثلا http://domain.com/lang?en

خوشبختانه نحوه ی کارکرد این پلاگین به شکلی است که پس از فراخوانی زبان جدید توسط کاربر، کلیه ی ترجمه های پوسته و افزونه ها را نیز بر اساس زبان جدید فراخوانی میکند. (در صورت در دسترس بودن)
افزونه MultilingualPress

MultilingualPress افزونه ای قدرتمند است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد. البته در صورتی که برای آن نیاز به پشتیبانی حرفه ای داشته باشید، میتوانید با پرداخت هزینه، پشتیبانی پریمیوم آن را تهیه کنید که البته این امر تاثیری در نوع امکانات آن نخواهد داشت.

آشنایی با افزونه MultilingualPress

این افزونه به شما اجازه میدهد که سایت های مختلف یک شبکه را به یکدیگر متصل کرده و هر کدام از آنها را برای نمایش یک زبان جداگانه مورد استفاده قرار دهید. به محض اینکه این سایتها توسط این افزونه به یکدیگر متصل شوند، شما قادر خواهید بود با مراجعه به بخش ویرایش نوشته، ترجمه های مختلف نوشته ی مورد نظرتان را مشاهده کرده و به مقایسه و ویرایش آنها بپردازید.

این افزونه در حال حاضر از 174 زبان پشتیبانی کرده و لینک های تولید شده توسط آن نیز به طور کامل با موتورهای جستجو (سئو) سازگار هستند. یکی از امتیازات بزرگ این افزونه این است که اگر بعد از مدتی تصمیم بگیرید آن را از روی وبسایتتان حذف کنید، تنها اتفاقی که می افتد این است که اتصال بین سایتهای شما قطع میشود اما همه ی سایتها قادرند به عنوان سایتهای جداگانه و بدون این مشکلی به کار خود ادامه دهند.
سخن پایانی …

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که ساختن یک وبسایت چند زبانه اصلا کار سختی نیست و یادتان هم باشد که این افزونه ها، تنها افزونه های موجود برای ترجمه ی وبسایت وردپرسی شما نیستند، اگر کمی گشت و گزار کنید بدون شک انتخاب هایی دیگری نیز خواهید داشت و در نهایت توصیه ی مسترکد به شما این است که قبل از انتخاب 100 درصد یک افزونه و شروع به کار جدی با آن، چند افزونه را کاندید کرده و به تست کامل آنها بپردازید و تا از تطابق آنها با نیازهای کاریتان اطمینان حاصل نکرده اید، کار را شروع نکنید. بدیهی است که هیچ کس دوست ندارد بعد از اتمام 50 درصد از کارش متوجه شود که اگر یک افزونه ی دیگر را برای کارش انتخاب میکرد میتوانست بهتر نیازهایش را براورده کند.

راستی فراموش نکنید، اگر تجربه ی چند زبانه کردن یک وبسایت وردپرسی را دارید، حتما برای ما در بخش نظرات از تجربه ی خود صحبت کنید و آن را با ما به اشتراک بگذارید



:: برچسب‌ها: وردپرس ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1397 | نظرات ()